Variant på Spaghetti Bolognese

Jag fick en förfrågan om att lägga ut receptet på bolognesen jag gjorde i Fredags. Egentligen borde ni skynda till ett viktväktarmöte för att själva få boken (den är ju fantastisk) men jag tänkte vara snäll och dela med mig av recptet denna gången. Tillaga och njuuut mina vänner!


Receptet är för 4 personer och ger 10 propoints per portion.
Receptet är hämtat ur Viktväktarnas Smala Italien!

Du behöver:
140 g Spaghetti, linguini eller tagliatelle (det beror på vad man tycker bäst om)
60 g Tärnat eller sönderklippt strimlat bacon
1 tsk Olivolja
1 Finhackad lök
2 Finhackade morötter
1 Finhackad palsternacka
2 msk Hackad vitlök (går bra med vitlök efter smak)
360 g Mager nötfärs
100 g Hackad kycklinglever (detta valde jag bort och la till 100 g nötfärs!)
4 dl Krossade tomater
1 msk Kalvfond
2 msk Balsamicovinäger
4 msk Parmesanost (1 msk per portion)

Hetta upp en tjockbottnad kastrull eller gryta och fräs baconen i olivoljan. Tillsätt de finhackade grönsakerna (vänta med vitlöken!) och fräs vidare på svag värme i 5 minuter. Höj värmen och tillsätt vitlök, färs och kycklinglever. Bryn under ordentlig omröring. Slå i vinäger, fond och krossad tomat. Låt det stå och småkoka sakta i ca 45 min. Smaka av med salt och svartpeppar. (Vill du kan du ha lite muskonöt också) Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. 

Servera pastan och såssen överströdd med parmesanosten.
Tips! Till detta kan du ha en god tomat och löksallad.



Kommentarer
Postat av: camilla

Tack snälla du :) Ska testa detta en dag.

Kram

2010-01-11 @ 18:56:06
URL: http://www.millisvikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin